Eiwitpoeder en eiwit shake: de 5 beste in Nederland (2022)

Meal Prep Pro Laatst bijgewerkt: 18 september 2022
Beste Eiwitpoeder eiwitshake

Met meer keuze dan ooit tevoren, zal het gebruik van het juiste eiwitpoeder op het juiste moment sneller spiermassa opbouwen. Echter zijn er zo veel eiwitpoeder soorten dat je door de barbells de gym niet meer ziet. Het kan verwarrend zijn om het juiste product voor de juiste situatie te vinden.

Om jou te helpen in de zoektocht naar de beste eiwitpoeder en eiwit shakes vind je hier de 5 beste eiwitpoeder in Nederland. Zodat jij de beste beslissing kunt maken voor het behalen van jouw fitnessdoelen.

  1. Wat zijn eiwitten? Een korte samenvatting
  2. De top 5 eiwitpoeder
  3. Welke eiwit shake is de beste van 2022?
  4. De drie bekendste soorten eiwitpoeder
  5. Vegan proteïne poeder
  6. Wat zijn eiwitshakes?
  7. Hoeveel gram eiwitten moet ik nemen?
  8. Beste eiwit shake voor het slapen
  9. Wat zijn de voordelen van eiwitshakes?

Wat zijn eiwitten? Een korte samenvatting

Als je uren in de gym traint, de gym sloopt met dumbbells, barbells en kettlebells, is het logisch dat je grotere en sterkere spieren krijgt. Helaas is dat niet helemaal waar, als je niet dezelfde moeite doet in de keuken om ervoor te zorgen dat je goed eet om je fitness doelen te bereiken, kan al de tijd in de gym een beetje teleurstellend zijn.

Met de juiste voeding bedoelen we eiwitten, die essentieel zijn voor het herstel en de wederopbouw van je spieren na een zware sessie. De voordelen van eiwitten zijn ook niet beperkt tot het opbouwen van spieren: het is nodig voor tal van andere belangrijke lichaamsfuncties en heeft ook de goede eigenschap om je langer een verzadigd gevoel te geven. Hierdoor is de kans kleiner dat je grijpt naar een snack.

Het eten van meer eiwitten is over het algemeen iets waar mensen geen moeite mee hebben, omdat het in veel heerlijke soorten eten voorkomt. Het is echter niet altijd zo eenvoudig om de hoeveelheid te behalen dat je nodig hebt om je je fitnessdoelen te bereiken.

De top 5 eiwitpoeder

Tabel

Welke eiwit shake is de beste van 2022?

Dit zijn volgens Mealprep.nl de beste eiwit shakes:

  1. Kosso Nutrition Eiwitten Maximaal
  2. Gold Standard 100% Whey Protein
  3. Muscle Meals Muscle Nutrition Whey
  4. Body & Fit Whey Perfection
  5. XXL Nutrition Whey Delicious

De beste eiwit shakes op dit moment zijn van Gold Standard, Muscle Meals, XXL Nutrition, Body & Fit, Kosso Nutrition en XXl Nutrition. Hieronder worden de eiwit shakes in detail weergegeven.

1.     Kosso Nutrition Eiwitten Maximaal

Eiwitten maximaal whey protein van Kosso Nutrition is zonder twijfel een van de lekkerste eiwitten shake op de gehele markt! Zoals de naam al duidelijk zegt, een shake om je eiwitten maximaal te houden!

Deze eiwitten boost draagt bij aan de spiergroei om een echte kast te worden en ook zorgt het voor sneller spierherstel na een zware training.

Om ervoor te zorgen dat jouw spieren goed herstellen én groeien neem je eiwitten in. Eiwitten zitten in verschillende producten. Denk hierbij aan kip, rund of kwark. Helaas lukt het niet iedereen om deze producten dagelijks te consumeren. Eiwitten Maximaal is de whey protein shake van Kosso Nutrition. Deze shake helpt jou om de belangrijkste eiwitten binnen te krijgen. Whey protein is een gemaksproduct die jou helpt om jouw doelen te behalen!

2.     Gold Standard 100% Whey Protein

Optimum Nutrition’s exclusieve Whey Blend. Miljoenen en miljoenen klanten wereldwijd kunnen geen ongelijk hebben!

Gold Standard 100% Whey Protein bevat per maatschep 24 gram hoogwaardige whey proteïne, 3.5 gram glutamine, 5 gram BCAA’s (Branche Chain Amino Acids), slechts 3 gram koolhydraten en een minimum aan vet en lactose. Eiwitten ondersteunen sterkere spieren, de instandhouding van spiermassa en herstel. Gold Standard 100% Whey Protein is instant en mixt dus gemakkelijk op in elke vloeistof, zelfs wanneer je alleen een lepel gebruikt.

Gold Standard Whey is niet voor niets ‘s werelds meest verkochte Whey Proteïne. Gold Standard Whey is een ideaal product voor een vet- en koolhydraatarm dieet. Gold Standard Whey is instant en mixt dus gemakkelijk op in elke vloeistof zelf wanneer je alleen een lepel gebruikt.

3.     Muscle Meals Muscle Nutrition Whey

Muscle Nutrition – Muscle Whey is een hoogwaardig whey concentraat met een eiwitpercentage van ongeveer 80%. Naast eiwit bestaat whey concentraat ook uit koolhydraten, voornamelijk door lactose en vet.

Whey concentraat van Muscle Meals staat vooral bekend om zijn rijkere smaak en goede mengbaarheid. Dit komt omdat in tegenstelling tot Whey Isolate welke van melk wordt gemaakt, Whey Protein gemaakt wordt van kaas.

Een ideale aanvulling op je dagelijkse dieet en op elk moment van de dag te nuttigen.

4.     Body & Fit Whey Perfection

Niet alle proteïnepoeders zijn gelijk gemaakt. Whey Perfection is gemaakt van een blend van wei-eiwitisolaat, concentraat en hydrolysaat voor het bieden van 22 g eiwit per portie. Deze snel absorberende eiwitbron bevat alle negen essentiële aminozuren en biedt dagelijkse voeding die de groei en instandhouding van je spieren ondersteunen.

Met 20 smaken om uit te kiezen, is er een shake voor elke smaak, inclusief onze natuurlijke optie – perfect voor iedereen die een niet-gearomatiseerde eiwitboost wil toevoegen aan shakes, smoothies en bakrecepten. Whey Perfection kan met gemak worden gemengd met zowel melk als water, waar en wanneer je maar wilt. Onze Variety Box bevat een selectie (minimaal 2 verschillende smaken) van onze meest populaire smaken zoals Vanille, Chocolade, Aardbei, Stracciatella en Banaan (afhankelijk van beschikbaarheid). Smaken worden willekeurig gekozen en kunnen niet worden geselecteerd.

5.     XXL Nutrition Whey Delicious

Whey Delicious zit boordevol hoogwaardige wei-eiwitten, BCAA’s en glutamine en met een eiwitpercentage van 80% werk je gemakkelijk aan een hoge eiwit-inname. Het is XXL Nutrition tevens gelukt om zonder gebruik van toegevoegde suikers, en slechts een kleine hoeveelheid zoetstoffen (0,17%), een proteïne shake te maken die zó lekker is dat je hem de hele dag door wilt blijven drinken.

Ondanks dat een fantastische smaak heel belangrijk is geweest bij de ontwikkeling van Whey Delicious heeft XXL Nutrition geen concessies willen doen op het gebied van voedingswaarden. Daarom weet je zeker dat iedere eiwitshake over maar liefst 22 gram hoogwaardige eiwitten beschikt, en je tevens het nodige gehalte aan glutaminezuur en BCAA’s levert. Ook uit verschillende tests is naar voren gekomen dat Whey Delicious aan alle eisen voldoet, zoals bijvoorbeeld in de onafhankelijke tests van Supplementenlab.

Er zijn natuurlijk meerdere eiwitshakes op de markt met een uitstekende smaak. Maar er zijn er maar weinig die én een fantastische smaak hebben, én ideale voedingswaarden. De reden dat Whey Delicious zo goed smaakt is omdat er enkel gebruik wordt gemaakt van whey concentraat en -isolaat, beiden van de allerbeste kwaliteit. Deze eiwitbronnen worden gewonnen door koude cross-flow microfiltratie, waardoor de natuurlijke structuur van de eiwitten behouden blijft, deze unieke peptiden bevat én snel door het lichaam kan worden opgenomen.

De drie bekendste soorten eiwitpoeder

1.     Wei Eiwitpoeder

Wat is Wei?

Wei is een eiwitbron die afkomstig is van de vloeistof die overblijft bij het gebruik van koemelk om kaas te maken. Het wordt gedroogd en verwerkt tot de supplementvorm eiwitpoeder.

Op basis van het niveau van verwerking en raffinage zijn er drie verschillende soorten wei eiwitpoeder: concentraat, isolaat en gehydrolyseerde wei. Alle vormen van whey worden beschouwd als een complete eiwitbron, die alle aminozuurbouwstenen bevat die ons lichaam nodig heeft.

Wat is wei eiwit concentraat?

Wei eiwit concentraat is het meest voorkomende type wei eiwitsupplement. Het heeft minder eiwit per gram dan de isolaat of gehydrolyseerde vormen vanwege minder verwerking.

Dit maakt het echter ook een lagere prijs en bevat nog steeds tussen de 30-90% eiwit. Het kan nog steeds wat koolhydraten bevatten in de vorm van lactose (melksuiker), wat een probleem kan zijn voor mensen met lactose-intolerantie.

Weiconcentraat kan langer nodig hebben om te verteren dan geïsoleerde of gehydrolyseerde vormen, waardoor je spieren de kans krijgen om het eiwit na verloop van tijd op te nemen.

Wat is wei eiwit isolaat?

Wei isolaat is het volgende verwerkingsniveau dat het eiwitpoeder verder verfijnt. Het bevat meer dan 90% eiwit en heeft weinig koolhydraten of vet.

Wei isolaat bevat weinig tot geen lactose waardoor het beter verteerbaar is. Mogelijk betaal je een hogere prijs voor de kwaliteit van dit type eiwitpoeder.

Wat is gehydrolyseerd eiwit?

Gehydrolyseerd eiwit neemt de langere ketens van peptiden (eiwit) en breekt ze in kleine ketens van aminozuren; het doel is om dit type eiwit sneller en gemakkelijker te laten opnemen.

De aminozuren zijn nog steeds effectief bij spierherstel en -groei, maar worden vaak gebruikt om de kans op allergische reacties op melk te beperken (zoals in babyvoeding).

Gehydrolyseerde wei bevat tussen meer dan 75% eiwitgehalte met weinig koolhydraten en vet.

2.     Caseïne eiwit

Caseïne is het belangrijkste type eiwit dat in zuivel wordt aangetroffen en vormt ongeveer 80% van het eiwitgehalte van koemelk. Omdat whey-eiwit snel door je lichaam wordt opgenomen, is het de perfecte eiwitbron na de training.

Om je spieren te voorzien van de essentiële voedingsstoffen die ze nodig hebben om spierweefsel te herstellen en weer op te bouwen, moet je vlak voor het slapengaan een caseïne-eiwitshake nemen. De langzame vertering van caseïne maakt het de perfecte eiwitbron om ‘s nachts aminozuren in je spieren te pompen om tijdens de slaap nieuwe droge spiermassa op te bouwen terwijl je lichaam herstelt van de effecten van training.

3.     Weight Gainer eiwitpoeder

Als je ondanks het volgen van een goed trainingsschema en een eiwitrijk lifestyle consequent moeite hebt om spiermassa op te bouwen, moet je misschien een hoogcalorisch eiwitpoeder overwegen dat ook een aanzienlijke hoeveelheid koolhydraten bevat. Deze producten staan ​​bekend als weight gainers en kunnen meerdere vormen van eiwitten bevatten, evenals koolhydraten met snelle en langzame afgifte om je calorieverbruik drastisch te verhogen en meer spiermassa op te bouwen.

Gewichtstoenameproducten worden meestal gebruikt door bodybuilders tijdens een bulkfase wanneer ze zoveel mogelijk spiermassa willen toevoegen, zelfs als dat betekent dat ze wat extra vet moeten opslaan, of door serieuze atleten die veel calorieën verbranden door te trainen en niet een dagelijks calorietekort willen hebben (meer verbranden dan ze consumeren). Als je een “moeilijke  gainer” bent  die altijd moeite heeft gehad om spiermassa toe te voegen ondanks training en goed eten, kun je profiteren van de extra energie die deze producten leveren om ervoor te zorgen dat je lichaam altijd een calorie-overschot heeft, zodat het de brandstof heeft om moet spieren te kweken.

Vegan proteïne poeder

Wat je reden ook is om voor een vegan lifestyle te kiezen, laat het je er niet van weerhouden om je fitnessdoelen te bereiken! Er is tegenwoordig een groot, divers en hoogwaardig aanbod van veganistische eiwitpoeders, eiwitrepen en andere 100% diervrije sportvoeding.

Soya eiwit

Als een van de weinige plantaardige bronnen die alle essentiële aminozuren bevat, wordt soja gepeld en gedroogd tot bloem, vervolgens geconcentreerd of geïsoleerd in poedervorm.

Voordelen: Een van de weinige vegetarische bronnen van een compleet eiwit en ook portemonneevriendelijk.

Nadelen: Onderzoek suggereert dat soja de niveaus van het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen kan verhogen (wat de vetopslag stimuleert), en de plant is vaak genetisch gemodificeerd om de oogstopbrengst te verhogen.

Hennep eiwit

Hennepproteïne, afgeleid van de zaden van de cannabisplant, is populair geworden als hypoallergene eiwitbron die ook rijk is aan essentiële vetzuren.

Voordelen: Een vezelrijke veganistische eiwitbron die ook ideaal is voor mensen met veelvoorkomende voedselallergieën. Als je je zorgen maakt over THC, dan hoef jij je geen zorgen t maken, het is afwezig in hennepeiwit.

Nadelen: Het bevat weinig leucine, een van de belangrijkste aminozuren voor spiergroei.

Erwten eiwit

Gemaakt van de gouden, niet tuin-, erwtenplant, dit is een soort eiwit met langzame afgifte, net als caseïne. En maak je geen zorgen, het komt zonder smaak.

Voordelen: Een veganistisch alternatief voor nachtelijke caseïne voor een geleidelijke afgifte van aminozuren gedurende de nacht.

Nadelen: Het is geen complete eiwitbron, dus je kunt er niet alleen op vertrouwen en misschien wil je het mengen met andere ingrediënten om de smaak te verbeteren.

Rijst eiwit

Rijst staat bekend als een bron van koolhydraten, maar bruine rijst bevat ongeveer 8g eiwit per 100g, dat wordt geïsoleerd en tot poeder vermalen.

Voordelen: Ideaal voor veganisten en mensen met een zuivel-, soja- of glutenallergie, het bevat ook B-vitamines.

Nadelen: Geen complete eiwitbron, dus je hebt andere vormen van eiwitten nodig om alle essentiële aminozuren binnen te krijgen.

Andere soort eiwitpoeder

Ei eiwit

Een poeder gemaakt van het scheiden en dehydrateren van eiwitten van de dooier.

Voordelen: Het is een complete eiwitbron, die alle essentiële aminozuren bevat, evenals andere gezondheid bevorderende vitamines en mineralen.

Nadelen: Het is een van de duurdere opties, gunsten zijn vaak beperkt en niet zo smakelijk. En natuurlijk kan het een reactie veroorzaken als je een ei-allergie hebt.

Meal Prep Maaltijden

Eiwitpoeder helpt je om je eiwit doel te behalen. Maar de beste eiwitten haal je uit meal prep maaltijden. Meal prep maaltijden zijn sportmaaltijden (ook wel fitness maaltijden genoemd) met veel eiwitten. De maaltijden zijn verpakt in meal prep bakjes en worden bij je thuisbezorgd. Ontdek de top 5 meal prep maaltijd bezorgers van Nederland:

Wat zijn eiwitshakes?

Eiwitshakes zijn gemaakt van eiwitpoeder, een droog, poedervormig supplement dat kan worden verkregen uit zowel dierlijke als plantaardige eiwitbronnen. Het kan gearomatiseerd of niet-gearomatiseerd zijn en wordt meestal gemengd met water, melk of een andere vloeistof als onderdeel van een eiwitshake of smoothie.

Eiwitpoeder kan ook op verschillende andere manieren worden gebruikt, zoals bakken of mengen in havermout of ontbijtgranen.

Eiwitshakes zijn een manier om je dagelijkse eiwitinname via de voeding aan te vullen.

Hoeveel gram eiwitten moet ik nemen?

Eiwitshakes kunnen een handige manier zijn om ervoor te zorgen dat je je dagelijkse doelen haalt. Ze zijn gemakkelijk te maken en snel te consumeren, en ze zijn zeker gemakkelijker om naar beneden te krijgen na een woeste trainingssessie dan een bord biefstuk en eieren.

Als je de 1,4-2g eiwit per kg lichaamsgewicht per dag wilt bereiken die wordt aanbevolen voor mensen die spiermassa willen opbouwen, dan heb je waarschijnlijk meer nodig dan een kipfilet voor lunch en diner en een handvol noten voor het ontbijt. Veel meer zelfs, en dat kan net zo duur zijn als vervelend om bij te houden. Onderzoek toont ook aan dat een eiwitrijk lifestyle ook kan helpen bij het verlagen van je vetpercentage, dan wordt je niet alleen groter en sterker, maar ook slanker.

Heb ik eiwitpoeder nodig?

Als je een traint, of het nu gebaseerd is op gewichten, cardio of duurtraining, dan heb je meer eiwitten nodig. Eiwitpoeder biedt een snelle en gemakkelijke manier om je dagelijkse inname te verhogen. Een snel verteerbaar eiwit shake is vooral handig na een training wanneer je misschien geen zin hebt om een volledig maaltijd te eten.

Beste eiwit shake voor het slapen

Caseïne, een eiwit met langzame afgifte, is een geweldige optie voor het slapengaan. Caseïne zit in vrijwel alle melkproducten, als kwark, kaas, yoghurt en talloze voedingsmiddelen waaraan melk is toegevoegd. Dus een bakje kwark voor het slapen is perfect.

Hoe moet ik eiwitpoeder consumeren?

Je kunt het drinken met water, melk of kokoswater en het mengen in een gezonde fruitsmoothie. Je kan het ook gebruiken als ingrediënt om mee te koken – kookboeken met eiwitpoeder zijn big business.

Wanneer moet ik eiwitpoeder nemen?

Na een training is het meest voor de hand liggende moment om een ​​eiwitpoeder te consumeren, want dan hebben je spieren dat het meest nodig. Het drinken van een shake van wei-eiwit gemengd met koud water of melk binnen 30 minuten na het beëindigen van je trainingssessie zal het herstel in gang zetten door je lichaam te overspoelen met aminozuren.

Eiwitpoeder kan ook op andere momenten worden ingenomen. In principe maakt het niet uit als je weet hoeveel gram eiwitten je per dag nodig hebt.

Wat zit er nog meer in eiwitpoeder?

Veel eiwitpoeders bevatten aanvullende ingrediënten uit de sportvoedingswereld die zijn ontworpen om de prestaties en het herstel te ondersteunen of te verbeteren. Hier zijn de belangrijkste ingrediënten.

  • Creatine : creatine voedt cellen en het is aangetoond dat het de inspanning verbetert tijdens intensieve trainingen zoals gewichtheffen.
  • L-Carnitine: Dit aminozuur wordt vaak toegevoegd aan “dieet”-wei producten en mobiliseert vetzuren uit vetcellen zodat het kan worden gebruikt om energie te leveren.
  • Enzymen: Enzymen of probiotica helpen uw maag specifieke verbindingen af ​​te breken voor een betere spijsvertering en opname van voedingsstoffen.

Waarom zijn sommige eiwitpoeder zo duur?

Het maken van hoogwaardige en effectieve producten is niet goedkoop, dus de producten van sommige gerenommeerde merken kunnen behoorlijk duur lijken. Maar net als bij voedsel van hoge kwaliteit, krijg je waar je voor betaalt. Als een product te goedkoop lijkt, of te mooi om waar te zijn, is de kans groot dat dit ook zo is.

Wat zijn de voordelen van eiwitshakes?

Ons lichaam heeft eiwitten nodig voor veel dagelijkse taken – het stimuleren van ons immuunsysteem, het verzenden van berichten door het hele lichaam, groei en herstel van cellen en weefsels.

De voordelen van eiwitpoeder zijn echter vooral gericht op functionele vaardigheden, zoals het toevoegen van magere massa, het verbeteren van spierherstel en het vergroten van de verzadiging.

1. Eiwitshakes kunnen spiergroei bevorderen

Het belangrijkste voordeel van eiwitshakes is de brandstof die ze leveren om spierweefsel op te bouwen na krachttraining (anabolisme).

Onze spieren worden langzaam afgebroken wanneer we ze tot het uiterste drijven met lichaamsbeweging, en het ‘voeden’ van eiwitten helpt ze om weer op te bouwen en sterker te worden.

Onderzoek toont aan dat eiwitsupplementen, samen met een krachttrainingsroutine, spierweefsel opbouwen en behouden en de kracht vergroten.

2. Eiwit kan je helpen om af te vallen

De spieropbouwende kracht van eiwitpoeders kan ook helpen bij het afvallen.

Hoewel een calorietekort het belangrijkste onderdeel is van afvallen (meer calorieën verbranden dan je eet), kan een eiwitrijk dieet je helpen om je spiermassa te behouden en vetverlies tegen te gaan.

Bovendien vertraagt ​​eiwit het spijsverteringsproces, waardoor je langer een vol gevoel hebt na het eten. Dit kan overeten verminderen en helpen bij het afvallen.

3. Eiwitten nemen voor het slapengaan kan het herstel versnellen.

We willen allemaal dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Eiwit helpt om spieren na een training weer op te bouwen door spiereiwitsynthese, zodat ze klaar zijn voor je volgende training, en een bakje kwark met veel eiwitten voor het slapengaan kan dit verbeteren.

4. Eiwitshakes kunnen je metabolisme stimuleren

Omdat het gebruik van eiwit shakes je spieren de brandstof geeft die ze nodig hebben om op te bouwen en te herstellen, zal je lichaam zich richten op vetverbranding tijdens trainingen. Consistente trainingen en eiwitten in je dieet verhogen je vetvrije massa, die meer calorieën nodig heeft voor brandstof – en op lange termijn je metabolisme verhoogt.

5. Eiwitshakes kunnen spiermassa behouden

Net zoals eiwit dat helpt bij het opbouwen en herstellen van spieren na een training, kan het spierverlies helpen voorkomen. Onderzoek toont aan dat oudere volwassenen die consequent eiwitsupplementen gebruiken, het verlies van spierweefsel kunnen vertragen, waardoor hun botten en algehele gezondheid worden beschermd.

6. Eiwitshakes zijn handig

In plaats van een hele kip te braden, of een broodje Nutella, wat dacht je ervan om gewoon poeder aan water toe te voegen en het door elkaar te schudden? Het is gemakkelijk te gebruiken thuis, op het werk of onderweg.

Eiwitpoeder is een pure eiwitbron die ook weinig vetten en koolhydraten bevat. Het was nog nooit zo eenvoudig om je voedingsstoffen een boost te geven.